You are currently viewing קיצור תולדות האינטרנט

קיצור תולדות האינטרנט

האינטרנט הוא "אוסף מחשבים המחוברים ביניהם ברשת תקשורת עולמית" והוא חלק כל כך אינטגרלי מחיינו, ולפעמים אנו לוקחים את זה כמובן מאליו, אבל היו ימים בהם לא היה אינטרנט ולא היינו יכולים לגלוש במחשב ולהתחבר בשנייה לאתר האהוב עלינו, לשלוח מייל, להיכנס לפיד בפייסבוק או לראות קליפים בלחיצת כפתור.

כשמסתכלים לאחור על ההסטוריה של האינטרנט מבינים שהאינטרנט הוא מוצר שפיתוחו החל למטרות צבאיות בטחוניות, אך עם השנים הוא הפך לסמל העולם החופשי והמתקדם שבו הידע והתקשורת פתוחים לכולם. כיום יש מעל 3 מיליארד גולשים ברשת ברחבי העולם.

האינטרנט נולד בשנות ה- 60 בזמן המלחמה הקרה בין ארה"ב לברית המועצות. באותה תקופה היה חשש שבמקרה של מתקפה גרעינית כנגד ארה"ב המידע יושמד וארה"ב לא תוכל לצאת במתקפת נגד, וזאת הסיבה שחשבו על רעיון של העברת מידע על גבי רשת קווי טלפון, דבר שיאפשר שיתוף של המידע בין המחשבים שיהיו מחוברים לאותה הרשת. משם הלך האינטרנט והתפתח לטובת אוניברסיטות ומכוני מחקר.

בשנת 1969 החלה לפעול בארה"ב הרשת הראשונה שנקראה ARPANET, רשת זו חיברה בין מספר מצומצם של אונבירסיטאות בארה"ב (כמו UCLA), באותה שנה נשלח המסר הראשון ברשת – המסר נשלח מאוניברסיטת USLA לאוניברסיטת סטנפורד.

ב- 1971 ריי טומילינסון, מתכנת מחשבים אמריקאי, פיתח את התכנה הראשונה שאפשרה למשתמשים במערכת ARPANET לשלוח דואר אחד לשני בין מחשבים שונים. זה מה שכיום אנו מכנים אימייל. הוא השתמש בסימן @ על מנת להפריד את שם המשתמש מהשם של המערכת. מאז סימן זה משמש בכתובות של דואר אלקטרוני.

בשנות ה-70 פותחה צורת תקשורת שאיחדה בין רשתות תקשורת קטנות שהיו פרושות בארה"ב ואפשרה העברת טקסט בלבד. פרוטוקול TCP/IP שפותח לשם כך הפך לשפה הרשמית של האינטרנט. במקביל נוצר בסוף שנות ה-70 מקבץ קבוצות הדיון שנוצר לשיתוף מידע קולקטיבי ועזרה הדדית ונקרא "USENET".

במהלך שנות ה-80 החל האינטרנט בהדרגה לשמש משתמשים הפרטיים.

בשנת 1991 טים ברנרס-לי המציא את WWW אלו הן ראשי תיבות ל Word Wide Web. זוהי הרשת הראשונה שהשתמשה בפרוטוקול ה-HTTP ולמעשה ברנס-לי יצר את הרשת כפי שאנו מכירים אותה היום.

ב-1993 נוצר דפדפן ה"מוזאיק", על ידי צוות NCSA Mosaic שיצרו את הדפדפן הוויזואלי הראשון. הדפדפן החדש שילב תמונות, גרפיקה וטקסט בתוכנה אחת. הוא היה חינם וקל להשתמש בו באופן יוצא דופן. שלא כמו דפדפני טקסט רבים, "מוזאיק" פעל במחשבים מבוססי Windows, כמו גם מקינטוש ויוניקס. כמעט כל דפדפן שנוצר מאז התבסס על המוזאיק. 

צורת ההתקשרות בין משתמשים באינטרנט השתפרה לאורך השנים – בהתחלה היה ניתן להתקשר אחד עם השני רק באמצעות המייל ובשלב מאוחר יותר נוספו הצ'טים והפורומים. והיום ישנם גם הרשתות החברתיות.

בשנות ה- 90 המחשבים האישים נרכשו על ידי אנשים פרטיים ועם השנים נוצרו דפדפנים חדשניים ומהירות הגלישה השתפרה מאד. כיום ישנם גם מחשבים ניידים וגם מכשירי סלולר בהם מתאפשרת גלישה באינטרנט. 

בשנות ה- 00' החל שימוש ב WIFI וכיום האינטרנט נמצא בכל מקום ומאפשר לנו להיות מחוברים תמיד וגם מקשר בין אנשים מכל קצוות העולם, הכל נגיש, מהיר והמידע זורם בחופשיות ברשת.